Totaal aantal pageviews

woensdag 20 oktober 2010

Rooie Dorp, 4

Vanaf huis liep ik vroeger naar school (de Wilhelminaschool) via het pad dat liep vanaf de Bloemstraat (naast de boerderij van Mens). Dat pad splitste na een tijdje in een weggetje dat achter de huizen van de Westwijkstraat als achterom diende en een pad dat meer de richting van de kamp op ging (het liep enigszins omhoog). Op het kruispunt van de beide wegen stond de boerderij van Te Wolde (Jannes de Togerd). Het geluid van diens tractor was uit duizenden te herkennen. Rechts van het pad waren volkstuintjes. Boven aan het pad kon je linksaf de Wilhelminastraat in en rechtsaf een weggetje in dat je voerde naar het hondenasiel aan de Watergoot. Op de hoek van dat weggetje stonden nog huizen. Naar het schijnt is de door mij gebruikte weg nog een deel van een oude route tussen Coevorden en Staveren.

2 opmerkingen:

  1. Tractor van Jannes de Toogerd liep op petroleum. (Pieter eulie volgens Jannes). Moest worden gestart op benzine en daarna omgeschakeld. Ging nog al eens fout met een steekvlam en knal tot gevolg. Wenkbrouwen van Jannes waren soms weg geschroeid. Vond ik als kind altijd spannend om te zien. Liep er langs naar school.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog 1 over Jannes de Toogerd. Hij had een stalen giertank op een platte wagen gemonteerd. Ging dan achter de tractor het weiland op.
    Op een dag had ik een nieuwe jas gekregen. Liep van school naar huis (Leliestraat) toen Jannes vroeg of ik hem wilde helpen met de giertank. Ik mee en even later moest de klep open aan de achterkant van de tank. Dat moest vanaf de platte kar met een touw. Dat werd mij echter niet gezegd en ik liep naar achter en duwde de klep omhoog. Ik kon er net bij, was ongeveer 8 jaar. Hierna stroomde de gier over mij heen en over mijn nieuwe jas.
    Jannes kwam niet weer bij van het lachen en ik ging beschaamd naar huis. Kreeg van mijn moeder ook nog eens de wind van voren. Moest achter ons huis worden uitgekleed en gewassen.....

    BeantwoordenVerwijderen